Vill du hyra kontor? Få information om de totala kostnaderna för hyrning av kontor: Se aktuella priser i StockholmGöteborg och Malmö 

Den här kategorin omfattar de kostnader som är förbundna med hyrning av kontorslokaler.

Hyran är den viktigaste (och största) kostnaden och dessutom den lättaste att identifiera. Omkostnaderna för hyran av en kontorslokal utgör vanligtvis 55 % av kontorets totala kostnader.

I samband med detta ska du komma ihåg att ett kontor består inte bara av en kontorslokal, men oftast även av entré/reception, möteslokaler, kök mm. Hyran för de här områdena ska naturligtvis räknas med och läggas till på hyran för kontorsytan.

Utöver hyreskostnader tillkommer det diverse skatter och avgifter för till exempel hämtning av avfall. Den här kostnaden kan vara upp till 5% av de samlade omkostnaderna för att underhålla lokalen.

När omkostnaderna ska räknas ut så måste också kostnader för parkering räknas med, oavsett om det är en del av det samlade hyresavtalet eller om det betalas separat.

Lediga kontorshotell i hela Sverige

I jämförelse med traditionella kontor finns det stora fördelar med kontorshotell:

  • Möblerade kontor från 15 m2
  • Hyresavtal från 1 vecka
  • Tillgång till konferensrum

Allt du behöver veta när du ska hyra eller uthyra kontor hittar du här.