Kontorsstädning

Boka kontorsstädning – steg för steg

  1. Ta kontakt med utvalt städföretag digitalt eller ring för att boka konsultation.
  2. En plan och ett kostnadsförslag tas fram.
  3. Lämna klartecken och ett startdatum bokas in i enlighet med era behov & önskemål.

Är du osäker på vart du ska vända dig? Då har vi tipset för dig! Att välja kontorsstädning via SOL Facility Services innebär en rad fördelar som garanterar en trivsam och ren arbetsmiljö för dig och dina medarbetare. De skräddarsyr en städplan efter dina specifika behov och önskemål, oavsett om du har ett litet eller stort kontor. Deras erfarna och välutbildade lokalvårdare ser till att alla kontorsytor blir ordentligt rengjorda, från golv till tak, samtidigt som de använder moderna och miljövänliga produkter och metoder för att säkerställa en effektiv och skonsam städning.

Läs mer om kontorstädning på olika platser runt om i landet på våra sidor här nedan och få tips på vilka aktörer du kan vända dig till för att boka kontorsstäd.

Att tänka på när du väljer städföretag

Det är mycket att hålla reda på och som företag öppnar en sig för potentiella problem när man släpper in ett annat företag i sina lokaler. Nedan följer en lista på saker som är bra att tänka på i förväg innan ni bestämmer er vilket städföretag ni vill gå till.

Kollektivavtal

Det är bra att kolla upp är om städföretaget har kollektivavtal som en garanti för det finns schyssta villkor för de anställda. Kollektivavtal inom städbranschen styr alltifrån semester, lön och ob-tillägg men också rätt till arbetskläder kan vara en del av kollektivavtalet. Om företaget gör lite extra och erbjuder sina anställda ännu bättre villkor än genom kollektivavtal är det ett tecken på god attityd inom hela företaget och du kommer med all säkerhet få en bättre service än annars.

Städgaranti

Om du inte är nöjd med en tjänst erbjuds ofta någon form av garanti för att åtgärda felet, detta är vanligt inom hemstädning men säkerställ alltid att detta även gäller inom kontorsstädning. Det kan vara något ni måste specificera när ni skriver kontraktet.

Prisgaranti

Många företag erbjuder prisgaranti. Det innebär att de matchar priset från andra aktörer om du hittar en billigare städtjänst med motsvarande villkor. Det kan vara värt att titta på några olika aktörer och jämföra pris även om du redan har en i åtanke. Det kan vara så att de kan sänka sitt pris för att prismatcha med en konkurrent.

Ansvar

Det kan vara bra att kolla upp om städföretaget har en uttänkt plan om hur de hanterar något som gått fel. Det kan vara allt från kriskontakt till vad deras rutiner är om nycklar eller larmkoder kommer i fel händer. Om de använder underleverantörer är detta ännu viktigare att ansvarskedjan är tydlig så att du som kund inte hamnar i kläm mellan två andra företag som inte tar sitt ansvar.

Frågor och svar om kontorsstädning

Hur ofta behöver jag kontorsstädning?

Vi rekommenderar en städning per vecka. Det är ofta bättre att ta en enklare städning i veckan där städarna går snabbt över lokalen och sen satsa på en mer omfattande städning varannan månad eller ett par gånger per år. Fördelarna är många med en städning i veckan. Kontoret hålls på en mycket jämnare nivå och alltid rent, det bidrar till en högre trivsel, bättre arbetsmiljö och ett mer inbjudande intryck för både anställda och kunder.

Nöjd-kund-garanti

Många företag som tillhandahåller kontorsstädning i Stockholm eller på andra platser i landet, erbjuder en garanti att ni som kund blir nöjda. Det är viktigt att missnöjet rapporteras inom 24 timmar efter avtalad städhjälp och att man också specificerat vad man inte är nöjd med. I dessa fall brukar felet åtgärdas eller kompenseras.

Avbokningsregler

Avbokningsregler kan variera och brukar dessutom skilja sig mellan hemstädning och kontorsstädning. Stockholm Allstäd AB har till exempel avbokningsmöjligheter upp till 72 timmar innan avtalad tid vilket också brukar vara branschstandard. En sak som är viktig att tänka på är att även om du kan ringa in och avboka är det viktigt att också meddela det skriftligt. Det räcker ofta med ett mejl.

Frågor att ställa till städbolaget

Att anlita städföretag kommer med ett stort investerat förtroende till ett företag du kanske inte känner till. Väldigt ofta förvaras känslig egendom på kontoret och det är därför extra viktigt att ställa kontrollfrågor till företaget ni anlitar för kontorsstädning. Här kommer checklista på frågor ni bör ställa:

Det är hög personalomsättning på städföretag i Stockholm och därför är det viktigt att känna till att uppdragsgivaren ständigt säkerhetsgranskar sina anställdas bakgrund. Stockholm är dessutom staden med flest städbolag per capita vilket gör det ännu viktigare med en bakgrundskoll.

Om det finns fler aktörer med i bilden ökar också risken att man tappar kontrollen över ansvarstagandet vilket kan medföra komplikationer vid en eventuell tvist. Det blir lätt att de olika parterna skyller på varandra om något händer. Skulle städföretaget använda sig av underleverantörer är det viktigt att det framgår i avtalet att det är er kontakt som är den som är ansvarig gentemot er som kund. Det skyddar ert företag och skjuter ansvaret helt på dem att ordna upp problemen som uppstår internt utan att ni kommer i kläm.

Att få tillgång till en återkommande anställd ökar kvalitén på städtjänsten och skapar ofta en trygghetskänsla för dig som kund. På grund av hög konkurrens och därför högre krav på service är detta vanligt förekommande för städbolag i Stockholm och andra storstäder.

Genom vidareutbildning ökar också säkerhetstänket och servicenivån från städföretaget. Det tyder också ofta på en hög ambitionsnivå som ofta gör dem enklare att jobba med. Att arbeta med en gedigen utbildningsprocess kan påverka priset för kontorsstädning men service kommer att vara på topp.

Det är viktigt att det finns en struktur för hur känslig egendom förvaras. Säkerställ att era nycklar och larmkoder förvaras säkert för att minska risken att hamna i fel händer. Det är en god idé att ge städbolaget en helt egen kod till larmet. De flesta larm- och entrélösningar sparar en logg för vilken kod som används och det gör problemet enklare att spåra om det skulle hända något.